مدیر دانشکده سیاست و روابط بین الملل دانشگاه قائداعظم پاکستان عضویت کامل جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای را خبر خوشی برای منطقه به ویژه همسایگان آن در راستای تقویت همکاری‌های همه جانبه دانست.

استاد دانشگاه پاکستان: عضویت رسمی ایران گامی موثر در کسب منافع مشترک شانگهای است

به گزارش قدس آنلاین، ظفر نواز جَسپال همزمان با برگزاری مجازی بیست و سومین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به میزبانی هند، گفت: اعضای این سازمان منطقه‌ای نگاه مشترک و قوی به موضوعات امنیتی و ضدتروریسم دارند و بازیگران مهمی همچون چین و توسیه زیر چتر این سازمان با دیگر اعضای آن همکاری می‌کنند.

وی عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری شانگهای را به دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران تبریک گفت و تصریح کرد که این یک خبر خوش برای پاکستان به عنوان همسایه نزدیک ایران و عضو دیگر سازمان شانگهای است زیرا با این تحول روزنه جدیدی در منطقه برای همکاری‌های همه جانبه به ویژه تقویت امنیت و مبارزه با تروریسم گشوده می‌شود.

این پژوهشگر ارشد مسائل راهبردی معتقد است که عضویت ایران در سازمان شانگهای یک خبر فوق العاده حائز اهمیت است و متاسفانه هند بدون هیچ توجیه و یا دلیلی، این اجلاس مهم را به صورت مجازی برگزار کرد.

وی گفت: اعضای سازمان همکاری شانگهای به رغم کارشکنی غرب همکاری‌های مطلوبی را بین خود ایجاد کرده و تعاملات آنان در حوزه‌های امنیتی، مبارزه با تروریسم و افراط گرایی برای منطقه و جامعه بین المللی مهم تلقی می‌شود.

استاد دانشگاه قائداعظم در اسلام‌آباد با تاکید بر اهمیت جایگاه ایران در منطقه و نقش آن در سرکوب پدیده تروریسم، افزود که قطعا فضای همکاری‌های درون سازمانی با حضور کامل ایران وسیع خواهد شد و منطقه شاهد اتفاقات خوبی خواهد بود.

وی معتقد است که در کنار مسائل امنیتی و مقابله با تروریسم کسب منافع اقتصادی و تجارت از دیگر اهداف سازمان همکاری شانگهای مشاهده می‌شود. اعضای این سازمان از جمله چین، روسیه و ایران تمایل جدی برای بالا بردن حجم تجارت مشترک با استفاده از ارزهای ملی و کنار گذاشتن دلار از معادلات دوجانبه و منطقه‌ای هستند.

ظفر نواز جسپال تاکید کرد که بلوک شانگهای با حضور ایران در کنار چین، روسیه و پاکستان و دیگر کشورهای آسیانه میانه پیامی مهمی را برای منطقه و جهان مخابره می‌کند و مهر تاییدی بر جایگاه غیرقابل انکار قدرت‌های شرقی در رسیدگی به مسائل منطقه‌ای و جهانی می‌باشد.

براساس این گزارش، بیست و سومین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای بصورت مجازی با میزبانی هند و با حضور آیت الله رئیسی رئیس‌جمهوری ساعاتی قبل آغاز به کار کرد.

ایران از سال ۲۰۰۵ عضو ناظر سازمان همکاری شانگهای بود و درخواست برای عضویت رسمی و کامل در این سازمان نیز پس از ۱۶ سال، در اولین حضور آیت الله رئیسی به عنوان رئیس جمهور اسلامی ایران، در بیست و یکمین نشست سران شانگهای در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان، در شهریور ۱۴۰۰ به تایید هشت عضو دیگر سازمان رسید و ایران نهمین عضو این سازمان مهم منطقه‌ای شد.

فرآیند فنی و انجام تعهدات رویه‌ای تبدیل عضویت جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای اصلی نیز در بیست و دومین نشست سران سازمان همکاری شانگهای در سمرقند به تصویب اعضا رسید.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.